Masážní cviky na uvolnění zad a páteře – automasáž páteře

03.11.2013 21:13

Masážní cviky na uvolnění zad a páteře – automasáž páteře


Naše záda jsou bohatě protkány nervovými dráhami a doslova posety množstvím reflexních bodů. Vnitřkem naší páteře (páteřním kanálem) prochází mícha, která představuje centrální nervový systém našeho těla. Vedou z ní všechny hlavní nervové dráhy povelů a informací pro celý organismus. Proto je procvičení zádových svalů a zejména okolí páteře ozdravující a velmi příjemné.

Denně si procvičujte páteř. Cvičení spustí proces regenerace celého organismu. Příznivě působí nejen na obratle páteře, meziobratlové ploténky a zádové svalstvo, ale přes nervové a energetické dráhy i na činnost vnitřních orgánů a žláz.


Nejvhodnější je automasáž páteře cvičit ráno po protahovacích cvicích. Už po několika dnech získáte svěžest těla i mysli, pružnou chůzi, elegantně vzpřímené držení těla a postupně se zbavíte bolestí páteře.
Páteř masírujeme postupně zdola nahoru. Začneme u kostrče (2 až 5 téměř nepohyblivých srostlých obratlů), postupně přejdeme ke křížové části (5 obratlů nepohyblivých, srostlých do křížové kosti) a k bederní části páteře (5 velmi pohyblivých obratlů),  pokračujeme hrudní páteří (12 málo pohyblivých obratlů) a  končíme u krční páteře (7 velmi pohyblivých obratlů). Jednotlivé cviky provádíme vleže nebo v kleče. Pravidelně dýcháme nosem při nádechu i výdechu.

 

1. Masáž kostrče
Sedavý způsob života má za následek zkrácené a oslabené hýžďové svaly a nadměrné ukládání tuku v sedací části těla. Masáží kostrče a sedací části si zpevňujete sedací i břišní svaly, "rozbíjíte" tukové vrstvy, fixujete polohu kostrče, stimulujete nervové pletence, a tak léčivým způsobem působíte při onemocněních tlustého střeva (hemoroidy, zácpa), prostaty, ženských a mužských pohlavních orgánů a ischiatických nervů.

- ležíme na zádech, nohy máme u sebe

- s nádechem zvedneme nohy a horní polovinu těla, ruce spojíme a položíme na stehna, mírně je

   přitáhneme ke stehnům

- s výdechem se kolébáme zadečkem ze strany na stranu – masírujeme kostrč a hýžďové svaly

 

 

2. Masáž bederní (křížové) páteře
Svalstvo zad oslabené nedostatkem pohybu způsobuje v bederní (křížové) části nesprávné držení pánve v sedě i ve stoje, což pociťujeme jako bolesti v kříži. Masáží - jemným kroužením koleny na obě strany se houpete a  uvolníte tím ztuhlost svalů, posílíte je a přes nervové pletence v oblasti beder působíte léčivě na ženské pohlavní orgány, močový měchýř a částečně na prostatu. Cvik se skládá ze dvou částí.
- ležíme na zádech, ruce máme podél těla, pokrčené nohy máme opřené o podložku

- s výdechnem se zvedáme kolena nahoru, tak, že se opřeme o špičky prstů

- s nádechem se vracíme zpět do úvodní polohy

 

- s nádechem zvedneme nohy a mírně je přitáhneme k sobě, kolena máme stále u sebe

- opisujeme  nohama kroužky do stran  –  po směru hodinových ručiček  - s výdechem půlkoužek nalevo,  

  s nádechem půlkroužek napravo. Potom děláme kroužky opačně proti směru hodinových ručiček,

  změníme i dýchání.

 

 

3. Masáž bederní páteře
Bederní obratle páteře mají velkou pohyblivost. Zpevnění svalů v oblasti pasu pomáhá obratle páteře fixovat ve správných polohách. Masáží křížové oblasti rozproudíte energii v břišní oblasti, léčivým způsobem působíte navíc na trávicí a vylučovací orgány  uložené v pánvi a břišní dutině - játra, žlučník, žaludek, slezinu, slinivku, tenké střevo a ledviny.
 - ležíme na zádech, s nádechem se sbalíme do kolébky, rukama si přitáhneme kolena k bradě

- kolébáme se ze strany na stranu a přitom střídáme nádech a výdech

 

 

4. Masáž dolní poloviny páteře
Masírujeme celou dolní polovinu páteře, od kostrče až po hrudník. Cvičení uvolňuje zádové svaly, účinně posiluje břišní svaly a svaly na nohou.

- ležíme na zádech, ruce máme natažené podél těla, dlaněmi se opíráme o podložku, nohy leží volně

  natažené , hlavu máme rovně

- s výdechem pokrčíme nohy a přitáhneme je k hrudníku, kolena máme u sebe. Kolena

   přetočíme do boku nalevo až k podložce a hlavu otočíme napravo až k podložce – kolena a hlavu

  otáčíme do kříže proti sobě

- s nádechem se vrátíme nohy na podložku a hlavu otočíme do původní polohy rovně

- opakujeme cvik na druhou stranu

 

 

5. Masáž hrudní páteře
Oslabení svalstva a nesprávné držení horní poloviny těla je důsledkem sedavé práce - za pracovním stolem, u počítače, sezení za volantem. Ochabnutí a ztuhlost svalů mezi lopatkami se často projevuje nejen bolestmi páteře, ale i brněním rukou, bušením srdce, případně ztíženým dýcháním. Masáží hrudní části zad si léčivým způsobem  působíte na dýchací cesty a plíce - prohlubujete dýchání, posilujete srdce, zlepšujete krevní oběh. Cvik seskládá ze dvou částí.

- ležíme na zádech, ruce i nohy máme natažené, nadechneme se

- s výdechem se mírně otáčíme celým tělem k levému boku

- s nádechem se vrátíme zpátky na záda

- s výdechem se mírně otáčíme celým tělem k pravému boku

- s nádechem se vrátíme zpátky na záda

 

 

- s výdechem zvedáme hlavu a přitahujeme bradu k hrudníku

- s nádechem se vracíme zpátky do úvodní polohy
 

 

 

6. Masáž krční páteře
Hlava je poměrně těžká a krční páteř ji nepodpírá pod jejím těžištěm, ale více vzadu. Šíjové svaly jsou držením hlavy více napínané. Ochabnutí svalů v oblasti krční páteře způsobuje zhoršení dýchání do plicních hrotů, bolesti v krční páteři, bolesti hlavy. Masáží krční páteře uvolňujete svaly šíje, které jsou neustále napjaté držením hlavy, ale i psychické napětí a stres. Uvolněním zlepšujete dýchání do horní části plic, krevní oběh v oblasti hlavy, masáž pomáhá při bolestech, léčivě působí na hlasivky a štítnou žlázu.

- sedneme si na paty a jemnými krouživými pohyby masírujeme krční páteř

- začneme od hlavy směrem dolů po krku, prsty jemně krouživými pohyby masírujeme každý obratel

- protřeme krouživými pohyby svaly na krku a šíji

- můžeme jemně promačkat a krouživými pohyby masírovat také celou hlavu, obzvlášť v zadní části po

  hraně lebky (tam kde končí  lebka) – tam se nachází velké množství akupunkturních bodů a zabkolovaná

  energie je mnohdy příčinou únavy a bolestí hlavy

 

 


7. Masáž celé páteře
Po postupné masáži je páteř a zádové svalstvo dostatečně prokrvené a uvolněné. Na závěr můžeme promasírovat celou páteř houpavým pohybem bez odrážení - pohyb je pomalý a rovnoměrný. Masáží aktivizujeme všechny energetické dráhy podél páteře, v celo těle rozproudit životní energii. Cvičíme tzv. "kolíbku".

 



Zdroj: http://cestakduze.webnode.cz/cvicime-pro-zdarvi/cviky-na-uvolneni-zad/

Zpět