Panenský kokosový olej

01.03.2012 00:54

 

 

Obsahuje asi 45% mastné kyseliny laurové, zbytek tvoří hlavně kyseliny kaprová, kaprylová a myristová.

Všechny mají schopnost narušit lipidové membrány kvasinek, bakterií i virů.

Fungují tedy jako přírodní antibiotika. Neobvyklé je, že trávení kokosového oleje se podobá spíš sacharidům.

Nepotřebuje žluč ani enzymy slinivky a rozkládá se na glukózu - zdroj energie. Na rozdíl od jiných tuků se proto neusazuje v těle. Tráví se ale přeci jen pomaleji než sacharidy, a dodává organismu energii postupně.

Právě proto kokosový olej doporučují dietologové lidem, kteří mají problémy s hypoglykemií, potažmo diabetem. Olej totiž vyrovnává náhlé kolísání hladiny cukrů v krvi. Pár lžiček oleje tak dokáže navodit pocit nasycení na několik hodin, což je ideální při redukčních dietách. Takto se lze během hubnutí vyhnout neustálým choutkám na jídlo, které často vedou k dalšímu přejídání. Díky tomu se stal kokosový olej velmi poulární v Americe a Velké Británii.

To že jsou MCT ( MCT jsou triglyceridy, tvořené mastnými kyselinami se středně dlouhým řetězcem C8-10, které poskytují dvakrát tolik energie, než uhlohydráty nebo bílkoviny. MCT se díky své struktuře nevyužívají k resyntéze tělesného tuku) z hlediska výživy unikátní substancí dokazuje i jejich přítomnost v mateřském mléce. Mají zde jasný úkol – slouží jako snadno stravitelná výživa kojence, a navíc chrání mladý organismus proti infekcím a parazitům. Každá kojící matka si snadno může přidat kokosový olej do jídelníčku, zlepšit tak kvalitu svého mléka a umožnit dítěti zdravý růst a vývoj. Deriváty kokosového oleje se proto používají v náhražkách mateřského mléka již mnoho let. MCT mají schopnost stimulovat metabolismus, podporují vstřebávání dalších látek, například esenciálních mastných kyselin (EMK). Zdravý organismus si pak vystačí s jejich menším množstvím, což může být při dnešním nedostatku EMK ve stravě velkým přínosem.

Není tuk jako tuk

Díky složení z nasycených mastných kyselin je kokosový olej velmi odolný proti žluknutí – oxidaci. Právě ta je velkou slabinou rostlinných olejů, které jsou v poslední době masivně doporučovány jako zdraví prospěšné. Je to pravda, pokud se jedná o čerstvé, za studena lisované oleje z rostlinných semen nebo oliv.

To, co se však už většina lidí nedozví je, že hodnotné nenasycené mastné kyseliny jsou velmi ochotné reagovat se vzdušným kyslíkem za vzniku volných radikálů. Tento proces urychluje teplota (rafinované oleje, smažení) a světlo. Ještě nebezpečnější je proces ztužování rostlinných olejů – hydrogenizace. Při ní vznikají vysoce toxické trans-mastné kyseliny (TFA). Právě tyto žluklé oleje se podílí na ucpávání tepen a způsobují koronární nemoci. Organismus se jich totiž jen velmi těžko zbavuje. (Vzpomeňte na zbytky olejů na vnějších okrajích pánví, fritéz nebo na odsavačích par. Zoxidované a zatuhlé kapky téměř nelze odstranit).

Usazeniny v tepnách jsou tvořené asi z 75% žluklými nenasycenými rostlinnými tuky, zbylá část je převážně cholesterol z živočišné stravy. TFA jsou dnes pokládány za rizikovou látku, takže v USA je povinné uvádění jejich obsahu na obalu výrobků od roku 2006. Kokosový olej je, na rozdíl od ostatních rostlinných olejů, stabilní i při vysokých teplotách (je to olej nasycený, stejně jako sádlo). Je proto velmi vhodný také na smažení a pečení. Tam kde je vůně panenského kokosového oleje nežádoucí se používá rafinovaný ale neztužený kokosový olej. (tvz. RBD – reffined, bleached, deodorized).

Proti bakteriím a parazitům

Všechny tyto kyseliny působí proti bakteriím, virům a kvasinkám.

Kyselina laurová má nejsilnější antivirální efekt, k. kaprylová je vysoce účinná proti kvasinkám.

MCT mají specifickou schopnost narušit membrány virů, bakterií, kvasinek a plísní. Ty jsou pak snadno zneškodněny bílými krvinkami. O této vlastnosti kokosového oleje a jeho frakcí se přesvědčily tisíce pacientů s různými infekcemi, kandidou, herpes virem atd. V mnoha případech je vhodné aplikovat kokosový olej jako mast na postižená místa.

Jednou z věcí, které si při používání kokosového oleje všimnete je, že potom vydržíte delší dobu bez pocitu hladu. Metabolismus oleje probíhá podobně jako u sacharidů, ale štěpení na glukózu je pozvolnější. Nenastává náhlé vyplavení cukru do krve, a jeho následný rychlý pokles. Tak je tomu v případě konzumace škrobů, cukrů a většího množství ovoce. Tato kolísavost přetěžuje žlázy nadledvinek (při poklesu cukru v krvi vyplavují hormony, čímž dávají signál že tělo potřebuje další přísun jídla).

Konzumace kokosového oleje proto stabilizuje hladinu cukru v krvi a snižuje zátěž nadledvinek. (Znakem přetížených nadledvinek jsou tmavé kruhy kolem očí).

Kokosový olej a nadváha

Panenský kokosový olej je nyní hojně používán jako doplněk stravy při redukci tělesné váhy. Ač se zdá neuvěřitelné, že tuk pomáhá hubnutí, zkušenosti jsou evidentní. Jedním z velkých problémů při hubnutí je JO-JO efekt. Statistiky jsou neúprosné, většina těch, jimž se podaří zhubnout svoji váhu opět naberou, a k tomu ještě něco navíc. Mnoho lidí je schopno držet nějakou dobu dietu, ale po čase ztratí výdrž. Jejich tělo si ale mezitím zvyklo s omezeným přísunem jídla „šetrněji hospodařit“, a potom je schopné ze stejného přísunu potravy ukládat ještě více tuku do zásoby. Navíc jednou z tendencí při dietě je omezit konzumaci tuku na minimum. Ale to je další vratký bod diety. Tuk má ve výživě významnou roli, tělo ho pro svou činnost potřebuje a dobře to ví. A co víc, tuky činí požitek z jídla kompletní, zvýrazňují chutě a hlavně navozují pocit opravdového nasycení. Mnohem efektivnějším způsobem redukce hmotnosti je pozvolná a trvalá změna jídelníčku a životního stylu.

Kokosový olej zde může mít velký užitek, pokud jím nahradíme část tuků v jídelníčku. Jak jsme již uvedli, poskytuje dlouhodobější pocit nasycení (pár lžiček oleje může potlačit hlad na několik hodin). Dále, má menší energetickou hodnotu než ostatní tuky. Jeho trávení také probíhá odlišně. Olej stimuluje tělesný metabolismus k „vyšším obrátkám“ a tak pomáhá spalovat více energie. Navíc nezatěžuje štítnou žlázu, jejíž hormony jsou pro vyvážený metabolismus zásadní. Není přitom nijak složité kokosový olej do jídelníčku zařadit, a také nahradit jím běžné rostlinné tuky při vaření.

Kokosový olej je složen z následujích mastných kyselin:

- k. laurová – k. kaprinová – k. kaprylová – k. myristová

Zdroj: http://www.jajsem.com/panensky-kokosovy-olej/

Zpět